Speiderdrakt og turutstyr

Speiderdrakt

Speideren trenger ikke skjorte med en gang, men den bør være på plass før vårens kretskonkurranse/ småspeiderdager. Merker til å ha på skjorta får man av gruppa. Skjorter selges på speider-sport, men det finnes også et stort marked for brukte skjorter – både på finn.no og i gruppa Speidereffekter – Bytte, gi bort, kjøp og salg på facebook

Vi bruker de grå skjortene, IKKE de grønne

Må jeg kjøpe speiderskjorte?

Turutstyr

For å dra på «haik» – altså en overnattingstur ute – trenger speideren litt personlig utstyr og det viktigste er

• Ryggsekk
  • Sovepose
  • Liggeunderlag
  • Spikkekniv
  • Bestikk, kopp og tallerken
  • Vannflaske
  • Klær etter vær

Sekk

Ryggsekken bør være tilpasset barn/ungdom, da hoftebeltet på voksensekker som regel er for stort for de fleste speidere i troppen. En sekk på ca 50 liter er vanligvis passe frem til ungdomsskolealder. Da pakker man ikke mer enn speideren klarer å bære, og har plass til litt fellesutstyr. Både Asivik, Bergans og Osprey har gode sekker for unge i vekst.

Sovepose

Speidere i tropp trenger en god 3 sesongs sovepose, som har en T-comfort grense på mellom -2°C og -10°C. (T-limit blir da være ennå lavere) Mer om temperaturmerking av soveposer
Når man har vært speider en stund, melder gjerne behovet for en skikkelig vinterpose seg også, men det er også mulig å bruke to soveposer utenpå hverandre for å få det varmt nok. Soveposen bør generelt ikke være for lang, da det blir veldig kaldt i det området man ikke fyller ut. Heldigvis er det mange merker som har kortere poser, noe som er lurt når speideren ikke er så lang. (Merk at en ren barnepose fort blir for tynn og kort for speidere i tropp) En del produserer også egne damemodeller som har en litt annen fordeling av isolasjon og gjerne er litt kortere. Disse kan anbefales til jenter.

Liggeunderlag

Det beste liggeunderlaget for speidere er Mammut Bamse/Bergans Ekstreme. Det er tilnærmet umulig å ødelegge og isolerer godt, eventuelt i kombinasjon med granbar eller skinn om vinteren. Det kan brukes rett på bakken, eller ved bålet, uten at man trenger å være redd for at det går hull på det. Vil man ha et underlag som er fylt med luft må man velge et som er isolert, ellers blir det fort veldig kaldt. Skal det brukes ute hele året, må det ha en R-verdi på minst 5. R-verdien beskriver isolasjonsevnen til liggeunderlaget, og gir en indikasjon på hvor mye varme du vil miste gjennom underlaget. Det kan også være lurt å ha et tynt skumunderlag under, for å beskytte madrassen, og ha noe å sove på om man er så uheldig å punktere underlaget.

Lurer du på noe om valg av turutstyr, spør gjerne gjerne lederne om råd

Mangler man utstyr, har speidergruppa sekker, soveposer og liggeunderlag til utlån. Det er også mulig å låne gjennom BUA og lokale Facebook grupper

Vi har også Speider-sport fondet, som gir muligheter for alle til å delta i speideren. Er det speidere som av ulike årsaker ikke kan betale for speiderdrakt og enkelt turutstyr selv, kan gruppa søke fondet om utstyr til utlån.

Er det mangel på utstyr som hindrer en fra å bli speider, ta kontakt med Gruppeledelsen så forsøker vi å finne en løsning

Leirbålskappe

Når man har vært med i speidern en stund, får man etterhvert en del merker som det ikke er plass til på skjorta. Disse merkene kan man plasere på leirbålskappa si. Leirbålskappa er en kappe i ull, som varmer godt ved bålet på sene kvelder. Leirbålskappe er ikke noe man må ha med en gang, men det kan være fint å ha med når man skal på sommerleir

Vinterbro har mørkeblå leirbålskapper, med grønt bånd rundt kanten. På ryggen står det VINTERBRO med store hvite bokstaver